Go to footer

Game of Thrones

Här diskuterar vi allt inom film och TV-serier.

Moderators: Björn CR, Kinell, Chris CR

Game of Thrones

Postby Darth Lars » 15:08 25-04-2011

Jag har inte Canal+, men ibland önskade jag att jag hade skaffat det. På onsdag kl 20 visas första avsnittet av fantasy-miniserien Game of Thrones. Själv har jag redan sett första avsnittet i en dålig piratkopia på nätet... men den dåliga bildkvalitén lämnade en hel del att önska. Synd att den inte går i HD på TV!

TV-serien är oerhört påkostad och har en imponerad rolllista. Sean Bean, Lena Headey, Charles Dance, Julian Glover, m.m ... förutom många yngre förmågor. Den är producerad av den amerikanske tv-kanalen HBO som nyss visade det andra avsnittet i USA.
Serien är baserad på första boken i en fantasyserie -- fantasy för vuxna. Det är mycket list och ränker, 6 och våld och intressanta människoöden. Serien utspelar sig visserligen i en påhittad värld, men jämfört med annan fantasy så är det väldigt lite av övernaturliga saker som magi och underliga väsen jämfört med annan fantasy: de finns mest där bara i periferin.. och väntar på att komma fram. Därför så tycker jag att jag kan rekommendera böckerna och tv-serien också för de som vanligtvis ogillar fantasy, men som gillar medeltid, riddare och stark drama.Gillade du t.ex. "Pillars of the Earth" så gillar du nog den här också.
Den femte boken i serien väntas komma i juli (efter 6 års väntan), och jag har så klart förbeställt den.

Om du vill läsa mer så fanns det en artikel om TV-serien och böckerna i gårdagens DN, och hur mycket som helst på nätet.

En nackdel med en sån här serie som är baserad på en serie av böcker kan dock vara att det finns en hel del trådar som inte knyts ihop förrän senare i serien .. eller i senare böcker (säsonger). :( Var beredd på det bara.
Say No to "Nooooo"!
Darth Lars
Stor Samlare!

Re: Game of Thrones

Postby LancelotIV » 11:27 27-04-2011

Såg den igår i HD och kommer helt klart se vidare på några avsnitt och sedan får man ju se vad man tycker :-)
LancelotIV
Stor Samlare!

Return to Board index

Return to Film, DVD & TV