Go to footer

Göra egna masker?

Här diskuterar vi allt som har med dräkter och tillverkning av dessa att göra.

Göra egna masker?

Postby Kommerintepånågot » 19:45 13-05-2008

Hej har sett att det finns en hel del riktigt duktiga personer här som gör egna skulpturer, masker osv. Blir minst sagt inspirerad och är nu nyfiken på att prova på själv. Men hur ska man gå till väga? Tänkte göra det lätt för mig och göra en gips form av mitt eget huvud som utgångspunkt. Men var hittar jag latex/silikon, vilken kan man ha mot huden och vilken slags färg är bäst att använda? Finns det något annat jag också borde tänka på?

Räknar nu inte med att ni ska lära mig allting, men kanske lite småsaker så jag själv kan komma igång och lära mig på egen hand.

Tack på förhand!
Kommerintepånågot
Wannabe!

Postby Kilmister » 01:26 14-05-2008

Att gjuta av ditt ansikte så är det lättast med alginat eller nåt liknande... men säkrare att låta nån annan göra det på dig.

Sen gör du en gipsmodell av den formen du får utav avgjutningen.

lättaste nybörjarsakerna tycker jag nog är att testa med nån form av foamlatex... fast det är klart... ganska avancerade saker det med.

Är du helt ny på detta så kanske du ska börja med att göra lite sår och näsor eller sånt... och då är Mjölklatex lättast att börja med, kostar inte så mycket heller.
Image
www.LemmyMovie.com Coming 2010
"If it looks like chicken, tastes like chicken, and feels like chicken but Lemmy says its beef, then it's fucking beef!!"
Kilmister
Stor Samlare!

Postby Kilmister » 01:29 14-05-2008

eksons.se hade ganska stort utbud på sånahär saker
Image
www.LemmyMovie.com Coming 2010
"If it looks like chicken, tastes like chicken, and feels like chicken but Lemmy says its beef, then it's fucking beef!!"
Kilmister
Stor Samlare!

Postby Kommerintepånågot » 07:09 14-05-2008

Okej, nja jag fick göra lite sår och åldersmakeup med latex och sånt när jag gick media så helt ny är jag väl inte. Men då ska jag kolla på eksons och se vad man kan tänkas behöva. Tack för hjälpen.
Kommerintepånågot
Wannabe!

Postby Darth Lars » 09:39 14-05-2008

Kinn - Har mycket olika slags konstnärsmaterial och gjutmaterial. Inte mycket smink.
De har [url=http://www.kinn.com/?cid=117075]
steg-för-steg - beskrivningar[/url] av hur man kan använda vissa produkter, bl.a. alginat.

Kreatima, butik i Stockholm. Ligger vid korsningen Olof Palmes Gata/Sveavägen (någon meter från där Palme blev mördad).
De har det mesta inom konstnärsmaterial, men inte smink.
Jag handlar relativt ofta små saker hos dem, för de ligger ganska centralt.

Smink & Perukmakar'n - Teatersminkbutik i Stockholm, för proffs. Ganska dyra, ingen nätförsäljning.

Makeup-FX - En professionell maskör/sminkör från Göteborgsoperan har lagt upp en site, med beskrivningar och många bilder av hur han arbetar. Jättemycket tips och länkar, men kanske lite väl advancerat för nybörjare.

The FX Lab - En stor amerikansk site, för proffs och nybörjare. Har forum, stegförsteg-beskrivningar, länkar etc.
Darth Lars
Stor Samlare!

Postby Kommerintepånågot » 17:42 14-05-2008

Okej, kinn verkade ju bra att beställa ifrån. Blir spännande att se när man har råd om det är så roligt som jag tror. Tack för hjälpen alla!
Kommerintepånågot
Wannabe!

Return to Board index

Return to Film Dräkter